Kunden reagerar känslomässigt på din produkt eller tjänst och det här sker utan att man alltid är medveten om det. Här finns det en guldgruva av information för leverantören. I många fall kan inte kunden riktigt sätta fingret på vad som fattas med produkten eller tjänsten. Ingen undersökning eller intervju ger den information som skulle […]

Read More

Varför är det viktigt att fokusera på kundens behov istället för på en lösning? Behov lämnar fältet öppen för kreativa lösningar, alltså mer relevanta och ibland nya lösningar i nästa steg. Ofta ser jag att folk fokuserar på lösningen istället för behovet. Folk missar att diskutera behovet och går rakt in på lösningen. En försäljningschef […]

Read More

I tjänsteinnovation går du genom många olika faser som kräver självkänsla för att resa dig och gå vidare till nästa fas. Vad avgör om en tjänsteinnovation blir av eller inte? Nyfikenhet, observation, kritiskt tänkande och kreativitet är viktiga för att tjänsteinnovation ska bli av. Men det finns en ingrediens som avgör om man går hela […]

Read More

De globala förändringar som pågår i ekonomi och tankesätt kräver nytänkande. Här finns det utrymme för tjänsteinnovationer. Just nu genomsyras världen av omvälvande förändringar. Det kan verka kaotiskt men går lättare att förstå om man inser att det handlar om en megatrend. Å ena sidan förstärks den av den teknologiska utvecklingen, å andra sidan motarbetas […]

Read More